Op bezoek bij Richard Klein van Intersport Jonker

richard kleinAl 50 jaar is sportzaak Intersport Jonker aan de Hofstraat een begrip in Apeldoorn. Intersport Jonker in Apeldoorn biedt een ruime keuze in en een uitgebreid assortiment aan sterke A-merken (o.a. Nike, adidas, ASICS, PUMA, Reebok, O'Neill, Brunotti en Protest) en exclusieve merken (o.a. Pro Touch, Etirel en Premium Tech by Jack & Jones) en is bij uitstek de specialist in o.a. wintersport, voetbal, fitness, tennis, running, wandelen, zwemmen en indoor. Intersport Jonker staat ook bekend om haar grote betrokkenheid bij de Apeldoornse samenleving en sponsort daarom vele sport-activiteiten, van klein tot groot.

We zijn op bezoek gegaan bij directeur Richard Klein (46 jaar), die na de Ondernemersschool als stagiair bij Intersport Jonker begon en eigenlijk nooit meer is weggegaan. Na z’n stage werkte hij als vakantiekracht en als invalhulp op zaterdag en/of koopavonden. Nu, zo’n 30 jaar later, is hij eigenaar van deze Intersport vestiging. Richard: “Zeven jaar geleden heb ik de laatste aandelen overgenomen van mijn toenmalige compagnon. Een sportzaak leiden, samen met mijn vrouw Monique, blijft voor mij een uitdaging. Ik weet niet meer anders. Het is een goede keuze geweest.”

Richard vertelt verder: “Het onderdeel “inkoop” heeft me uiteraard altijd getrokken, maar juist als sportzaak iets kunnen betekenen in de Apeldoornse samenleving vind ik nog belangrijker. Niet alleen voor bijvoorbeeld tennis of voetbal. Nee, juist in breedte. In Apeldoorn kennen we circa 40 sportverenigingen, van groot tot klein. Allemaal zijn ze voor mij belangrijk. Met name nu in deze crisisperiode. Door allerlei bezuinigingen dreigen sportverenigingen buiten de boot te vallen omdat ze bepaalde kosten niet (meer) kunnen opbrengen en daardoor leden gaan verliezen. Dat heeft natuurlijk zijn wisselwerking naar de leden. Als bij een gezin met twee kinderen iedereen graag willen sporten, vraagt dat financieel op jaarbasis best veel.”

intersport apeldoornTennis themaweek
“In deze tijd hebben de sponsoren dus een duidelijk maatschappelijke functie,” vervolgt Richard. “Samen moeten we kijken hoe bestaande leden behouden of nieuwe aangetrokken kunnen worden. Volgend jaar maart houden we bijvoorbeeld in onze zaak een ‘tennis” themaweek, waarbij we alle tennisverenigingen in Apeldoorn uitnodigen zich in een kleine stand in onze zaak te presenteren aan onze klanten. We stellen daarvoor een aantrekkelijk kennismakingspakket samen. De meeste tennisverenigingen hebben een teruglopend ledenaantal, dus een mooie gelegenheid zich te presenteren aan mensen die niet goed weten bij welke tennisvereniging zich moeten opgeven.”

Wat heb jezelf met tennis? Met Quick?
Richard: “Ik tennis zelf niet meer. Monique nog wel. Na een korte loopbaan binnen de atletiek en tennis richt ik me meer op hardlopen en mountainbike. Sporten die ik kan doen wanneer ik even een uurtje voor mezelf heb. Ik heb al heel lang diverse contacten met Quick, zoals de levering van ballen en kleding aan de jeugd. Uiteraard ook met de twee tennisleraren Bob en Erik. Verder sponsor ik een aantal eigen toernooien in Apeldoorn, zoals Sprenkelaar 40+, De Maten open toernooi, ATK, Top-Plus Fun en een toernooi in Eerbeek. Via tennisclinics werken we samen met de verenigingen aan ledenwerving c.q. binding. Dus er gebeurt best wel veel. Intersport Jonker, met 13 personeelsleden, loopt daarmee zeker voorop. Maar ook op het gebied van hockey, zaalsporten en running zorgen we voor extra impulsen. Al 50 jaar lang!”

Tags: sport, intersport wintersport tennis running voetbal zwemmen indoor betrokkenheid